MGF

Forum Mińskiej Gildii Fantastyki


#1 2019-06-13 03:08:29

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1150
Punktów :   

CoC - Chain of Command

Pozwolę sobie przybliżyć system przy okazji AAR z trzeciego Gladiusa.
Tło historyczne: okupowana Polska okolice Stanisławowa 1944. Sowieckie wojska usiłują wyprzeć Niemców z miasteczka. W pierwszej bitwie (akurat grałem w DBA, zatem nawet nie obserwowałem), bezskutecznie - po szybkiej masakrze czołgów, piechota praktycznie nie weszła do akcji.

Grałem w drugiej bitwie przeciw zwycięzcy, uzgodniliśmy, że zmieni stronę na Sowietów, abym miał szansę.
https://i.imgur.com/2JuGNBd.jpg
Skład wojsk sowieckich:
- pluton piechoty (Senior Leader + bodaj trzy drużyny z pepeszami + Degtiarew)
- 3x T-34 m42 w plutonie pancernym (czyli jeden ma Senior Leadera = 3 rozkazy)
- działo samobieżne Su-76
- jakiś transporter (nieważny, bo piechota miała opcje jazdy na czołgach, a i tak w bitwie z buta szli)
https://i.imgur.com/GI9DOhg.jpg
Skład wojsk niemieckich:
- pluton piechoty (podobnie Senior Leader + 3 drużyny, mausery + MG i najważniejsze: po panzerfauście na każdą)
- sekcja Panzerschrecka (niewidoczna)
- 2 Stugi IIIG ale luzem (czyli tylko Junior Leaderzy w każzdym z 2 rozkazami)
- opcjonalnie trochę Volkssturmu (w pudełku, niepotrzebna)

Mapa sytuacyjna (akurat z pierwszej bitwy; na górze moi, na dole krawędź sowietów; kropkami zaznaczyłem miejsca tzw. jump pointów)
https://i.imgur.com/E8K6ZpR.jpg

Gra się pluton na pluton, z opcją doboru wsparcia za punkty (ich ilość jest balansowana w zależności od jakości wojsk). Losujemy morale - akurat oba wojska dość elitarne (gwardia vs wehrmacht), obaj rzucamy po '6', czyli po 11 pkt. Uff, do tej pory jak grałem to zawsze słabo, max 8 było. Siły mieliśmy wybrane przed bitwą, zatem faza patroli. Przemieszczamy po stole na zmianę znaczniki zajmując teren, jak się spotkają na 12 cali to się blokują. W efekcie po paru minutach wiemy jak jest rozdzielona mapka i rozmieszczamy jump pointy - miejsca z których będą wychodzić nasze wojska na 6-9 cali zależnie od wyszkolenia (pojazdy akurat muszą z drogi, dlatego tam kropki też namalowałem, ale nie ma tam jump pointów). Gra mi się tu kojarzy mocno z komputerową serią Close Combat. Jump pointy umieszczamy w ciekawy sposób - wybieramy dwa pierwotne znaczniki wroga, które tak jakby oświetlają i jeden swój, który rzuca cień; jump point można umieścić w stożku cienia za przeszkodą, tak żeby był niewidoczny). Można ryzykować i dawać bliżej do wroga (szybsza walka), ale przeciwnik może go nam zablokować albo i nawet zlikwidować. Sowiety zajęły las i dworek , ja mam dwa w miasteczku i jeden daleko za wzgórzem. Grę zaczyna się bez wojsk na stole, trzeba je stopniowo wprowadzać z jump pointów.

Co kolejkę rzucamy 5 kości dowodzenia (zależy ile nam zostało morale i jak elitarne mamy wojska, może być 1-6), wyniki '1-4' to aktywacja oddziału na stole lub wprowadzenie go z jump pointu (1ka-sekcja, 2ka-drużyna, 3-drużyna z aktywnym Junior Leaderem/pojazd, 4ka Senior Leader); 5ki kumulują się na specjalne akcje np. zasadzki, zakończenia Tury czy przerwania, 2+ 6ki to kolejny ruch, 3 to koniec Tury [sprawdza się morale uciekających oddziałów, zdejmuje znaczniki taktyczne, dym się rozwiewa], 4 to special event. Przy strzelaniu najpierw trafiamy k6(wyszkolenie), potem efekt też k6 (osłona); mauser to pojedyńcza kostka, niemiecki MG to 8. Tylko parę broni ma zasięg maksymalny - pistolety, smg, granaty, ale jest zasięg efektywny. Są drobne smaczki jak granaty dymne, granat nasadkowy odpalany z mausera, narodowe zdolności (np. niemiecki Junior leader może kierować ogniem km-a dodając 2 kostki do siły ognia). Jest też walka wręcz. Straty to zgony albo szok, jak masz >szoku od ludzi w oddziale to jes pinned, jak 2x to zaczyna uciekać. Leaderzy mogą zdejmować szok jak oddział nie jest widoczny, chyba, że się dołączą to nawet u widocznego. Są sytuacje kiedy trzeba rzucać czy tracimy pkty morale np. właśnie oddział nam się załamuje, albo Leader jest zraniony/zabity. Straty po 1-3 pkt, od poziomu bodaj 5 pozostałego morale zaczynamy tracić kostki dowodzenia. W tej bitwie nauczyłem się jak pojazdy działają - aktywowany ma 2-3 rozkazy w zależności jakiego ma Leadera, działa się załogantem np. za 2 rozkazy można kierowcą podjechać, a działonowym strzelić z armaty.

Przebieg bitwy:
https://i.imgur.com/x5Y58Zr.jpg
W pierwszej turze budzi się mój oficer , jak się okaże w toku bitwy będzie biegał , by kierować Stugami (w końcu 3 rozkazy ma), które wchodzą w następnych turach w 2 i 3. Przeciwnik na początek sonduje pojedyńczym teciakiem prosto drogą. Dociera do 1, gdzie eksploduje trafiony moim pierwszym strzałem Stuga z 2 (pewnie trzymany na czarną godzinę pocisk z rdzeniem wolframowym, bo Sowiet nie miał szansy). Spadające odłamki grzechoczą po pancerzu Su-76 zaraz za płonącym teciakiem. Późniejsze rzuty kostkami dowodzenia słabiutkie, nie mogę aktywować obu Stugów na raz, dlatego latam Senior Leaderem, by on rozkazywał.

Przeciwnik wprowadza resztę teciaków, tym razem laskiem do 2, ostrzeliwujemy się ze trzy tury, u mnie mimo lepszego działa słabsze rzuty (podejrzewam sabotaż w fabryce pocisków ), ogłuszam załogę jednego czołgu, ale sam obrywam i raniony jest mój dowódca pojazdu, tak że traci jeden rozkaz; na szczęście bez straty morale. Czas się schować, by zdjąć szok, bo inaczej ryzykuję przy kolejnym trafieniu, że mi załoga ucieknie.
Sowiet wykorzystuje moje słabe rzuty i puszcza drogą Su-76, chowa się za dworek. Muszę zużywać kostki na uszkodzonego Stuga (rzuty na ruch też słabiutkie, zaliczam przez to parę bliskich pudeł od przeciwnika - ratuje mnie, że Stug jest niskim pojazdem, co daje karę do trafienia; najbardziej boli jeden rozkaz dowódcy, bo to albo ruch albo strzał ), podbiegam Seniorem założyć Overwatcha na drugi pojazd.

Su nie wychyli się do końca bitwy; pojawia się za to piechota, najpierw od 2 do 3 (na pewno na wabia wystawiona), turę później z dworku do 4. Jestem zmuszony wprowadzić piechotę w 4 by ostrzelać Sowietów z 2 (koszę połowę i pinuję ich, ale ważne że ranię Leadera, najwidoczniej lubianego, bo traci maxa morale), dorzucam piechotę w 5 (muszę częścią przez murek przeskakiwać, bo jump point jest na drodze i niestarcza zasięgu) i ogniem łamię niedobitków (znowu sporo morale traci). Liczę, że moja piechota ściągnie ogień teciaków, co pozwoli schować się Stugowi, nawet w rzucanym tempie czołgania (po odliczeniu kar za szok zostaje mi przeważnie 2-4 cale ruchu, przy czym skręt 45* zużywa jeden ).

Taki był plan przeciwnika, podjeżdża i ładuje mi 2x armata i 2x km, fartownie dla mnie słabe rzuty, na kisiel przerabia mniej niż połowę drużyny, Leader nawet niedraśnięty . Wracam Seniorem, rozkazuję wycofać się drużynie, chowają się na ulicy za murkiem. Uszkodzony Stug nagle odzyskał werwę i sam się chowa. Później Seniorem zdejmuję mu szoki.

Sowiet rzuca koniec Tury, złamana drużyna mu ucieka, bo nie zdążył zdjąć jej szoków, licząc z Liderem traci tyle morale, że już ubywa mu pierwszej kości dowodzenia. Ostrzeliwuje mnie piechotą przy dworku, ale na tym zasięgu tylko rkm (6 kości) i ledwo co mi robi. Oddaję prawie pełną mocą drużyny i MG pod okiem dowódcy (łącznie jakieś 15 kości ), zabijam 1/3. Przeciwnik w swojej turze, po ocenie położenia (wystarczyło mi wykosić tamtych piechociarzy, albo wystawić Panzerschrecka i zniszczyć teciaka) poddaje się . Odznaczenia i awanse, Senior Lider na spokojnie Iron Cross. Cała bitwa bez straty nawet punkta morale z mojej strony . Gra trwała jakieś 2-2.5h, do tego może trzeba z 0.5h doliczyć na rozstawianie/sprzątanie.

Offline

#2 2019-06-27 09:36:39

 Ciasteczkowy

Członek Komisji

Skąd: Stary Świat
Zarejestrowany: 2013-02-28
Posty: 990
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

Fajna relacja. To skala 28mm?


http://www.nodiatis.com/pub/11.jpg

Offline

#3 2019-06-27 12:47:41

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1150
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

Zdjęcia z bliska mogą sprawiać takie wrażenie, ale w rzeczywistości to 15mm. Kadłub pojazdu długości kciuka, ludziki jak paznokieć na nim (trochę podobne jak stare plastikowe żołnierzyki). Da się grać i w innych skalach, inaczej się odległości mierzy. No i makiety większe. Ja się jeszcze zastanawiam, czy 15mm (niezły kompromis rozmiar-wygląd-logistyka i wymienialne tereny z DBA by były), czy może 6mm (realniejsze odległości: dla 15mm czyli 1:100 metr stołu to 100m realny, dla czołgów to walka na noże; 6mm czyli 1:300/1:285 3x więcej; tyle że w tej skali żołnierze to pchełki, trzeba ich po paru na podstawkę ładować; no i nie grałem w tej skali). Myślałem też nad 20mm, czyli 1:72, są tanie plastikowe ludki, ale za to czołgi to tak cenowo 3x te z 15mm... Oczywiście można wykorzystać modele z innych gier, np. pojazdy Zvezdy z Barbarossy są chyba właśnie 1:100.

Offline

#4 2019-06-28 16:31:48

 Ciasteczkowy

Członek Komisji

Skąd: Stary Świat
Zarejestrowany: 2013-02-28
Posty: 990
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

A grałeś może w Bolt Action? Zastanawiam się jak wypada porównanie obu systemów. Co do pojazdów zawsze zostają wydruki 3D. Na Thingiverse jest cała masa pojazdów w skali 1/100 i 1/200 więc jest w czym wybierać


http://www.nodiatis.com/pub/11.jpg

Offline

#5 2019-06-29 00:58:05

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1150
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

Nie grałem, trochę przeglądałem zasady i czytałem/słyszałem. Jakbym miał na podstawie tego porównać to obie to gry wojenne, BA z naciskiem na gra, CoC na wojenna. BA jest przystępniejsza dla początkujących, typowo nastawiona na turnieje, CoC trochę trudniejsza pod względem zasad (a dużo trudniejsza pod względem rozległości taktyki; po 4 grach myslę, że mam jako tako opanowaną obronę; o skutecznym ataku zapomnij), raczej turniejowo nie da się pograć, za to fenomenalne są kampanie na 2 graczy (fajne AARy do poczytania https://thetacticalpainter.blogspot.com … -aars.html). Z 40k bezproblemowo przechodzi się na BA, CoC jest nieco specyficzny i wymaga przyzwyczajenia się (opanowanie co jaką kością się aktywuje, faza patroli, extra tury itd). Tak jak w którymś scenariuszu z AARów da się rozegrać pół gry, gdzie na stole są tylko jednostki jednego gracza i to będzie trzymać w napięciu obie strony. CoC trochę gorzej się skaluje multiplayerowo, relatywnie długo się gra (bitwa jak 3-4 w DBA, może szybsze od 40k/1000pkt), system morale nadal mnie boli (jak masz super pecha to przegrasz, bo jedna drużyna wpadła w zasadzkę, przy ostrzale lider dostał kilka ran, a potem niedobitki uciekły), trochę dziwne są ataki ppanc, losowa odległość ruchu k6/2k6/3k6, no i oczywiście system aktywacji - czasem możesz się ruszyć większością wojsk, czasem niczym, a czasem dostaniesz następną turę.

Mi CoC przypomina Close Combat 1-4, które lubię; trzeba myśleć taktycznie, jest sporo trików do opanowania (widoczność, dym, rozkazy liderów, zdolności narodowe, właściwości jednostek jak FO, medic, snajper czy pojazdy, zdejmowanie szoku, stany overwatch i tactical, pinned i broken; strzelałeś z MG ze Stuga? to operator ma szansę na kulkę, bo wychylił się z włazu; wystrzelałeś się z pocisków do Panzerschrecka? Maszeruj do jumppointa, a tam okaże się, czy jakieś są).
BA to casualowy bitewniak w stylu 40k podlanego sosem 2WŚ. W oba da się fajnie pograć, zależy indywidualnie co się komu bardziej podoba. Trochę jak jabłka i pomarańcze. BTW rozpiski sił są dość podobne z tego co widziałem, tak więc powinno się dać coś złożyć z BA do CoC.

Offline

#6 2020-11-20 15:43:54

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1150
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

Składam jednak w 1/72. Przeważył dostęp do Polaków w tej skali, chociaż pudełko nie jest zachęcające:
https://i.imgur.com/XKQRAsf.jpg
do tego multum Niemców do wyboru (na zdjęciu szarzy to Polacy, żółci to Niemcy od Hellera, czyli Airfixa tak naprawdę). Niemiaszkow jeszcze muszę złapać jakieś inne pudełko, podobnie podręcznik. Będzie Czarny Piątek to się kupi
https://i.imgur.com/frNnnrM.jpg
Ale najmocniejszym argumentem za jest dostęp do darmowych kartonowych modeli w tej skali na stronie:
http://exclusive-models.org/
Zrobiłem 7TP i ciężarówkę Fiat 614, nie ma problemu. Przypuszczam też, że dam radę przeskalować z innych kartonowych modeli. A jakieś rzadkie pojazdy to się dokupi w razie potrzeby.
https://i.imgur.com/3JLxgAS.jpg
https://i.imgur.com/svXJBZR.jpg
Nawiasem mówiąc, ponieważ figurki będą podstawkowane pojedyńczo (jak Space Marinsi) to można ich użyć do innych gier, np. Phoenix Command

Offline

#7 2020-12-02 00:25:21

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1150
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

No i mam już rulebooka, można będzie grać po legalu.
https://i.imgur.com/pX1m1Ab.jpg
Powolutku będę sobie dłubać, bo to i minimum setkę figurek trzeba zrobić, parę pojazdów i tereny... Może na wiosnę się wyrobię.

Offline

#8 2020-12-05 20:16:46

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1150
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

Wcześniejsze kartonowe modele po malowaniu plus pierwsze próbne drzewka
https://i.imgur.com/VLhi3em.jpg

Offline

#9 2021-09-27 13:35:54

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1150
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

Z wolna rosną mi armie, pomalowałem trochę Niemców, trzeba będzie rozejrzeć się za dodatkowymi figurkami, bo mało zwykłych strzelców, a jeszcze punktowo wychodzi, że mogą dobrać drugi pluton prawie cały jako support. Pora rozplanować Polaków.

Tak wygląda kompletna rozpiska, silny liczebnie pluton, dlatego ma +5 wartości, co daje dużo wsparcia Niemcom, którzy mają raptem +1 lub nawet -1 dla niedoświadczonych jeszcze oddziałów SS. W zależności od scenariusza i rzutów możliwe maksy zatem to 10pkt dla Polaków i 16pkt dla Niemców, co u tych ostatnich może pozwolić na 5x Pz I, czy Sdkfz 221.

https://i.postimg.cc/1gTVpHCf/Polacy.jpg
Większość slotów piechoty wypełniło pudełko figurek Hat, zostało nawet w zapasie; trzeba będzie dorobić sporo rzeczy, pojazdy, działa, terenowe przeszkadzajki.
Znaczki oznaczają ilość danej opcji wsparcia: na niebiesko figurki; na ciemno zielono bez problemu dorobię z kartonu, czy nawet mam już; na jasno zielono dorobię po konwersji; na pomarańczowo trzeba będzie dokupić; na czerwono chyba proxy będą. No i jeszcze sam teren, tu sporo pomoże odkrycie, że w sumie całkiem ładnie pasuje kolejkowa skala 1/87, powinno dać się co nieco wykorzystać.
Być może się wyrobię z całością na następny wrzesień Do pyknięcia na terenowo brzydkim stole starczą plutony plus minimalne wsparcie, może za miesiąc.

Offline

#10 2022-02-01 21:58:10

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1150
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

Małe postępy w malowaniu, a roboty przybywa. Dzięki Mikołajowi uzyskałem niezłe posiłki w postaci zestawów do Września 1939, polskiego bitewniaka w skali 1/72. To co już mam plus najnowszy nabytek pozwoli już na komfortowy wybór czołgów, dział i piechoty. Tereny nadal w powijakach, trzeba będzie grać na proxach. Powoli ogarnie się i to, na razie plan jest pomalować na po feriach figurki i czołgi.
https://i.postimg.cc/FfbbLKD5/mgf2.jpg
https://i.postimg.cc/5jQGkh9H/mgf.jpg

Offline

#11 2022-10-14 12:40:55

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1150
Punktów :   

Re: CoC - Chain of Command

Prawie dwa lata się zeszło od startu projektu, niemniej mam i Niemców i Polaków, właściwie to da się dołożyć i po plutonie pancernym i grać na 4 osoby. Polacy co prawda mają sprzęty takie sobie, np. niespecjalnie rewelacyjne FT-17 na załączonym obrazku. Trochę mało terenów, ale w planach mam dorobienie m. in. bunkrów. Teraz to chyba można się rozejrzeć za Rosjanami do Barbarossy, ale to po paru armiach do DBA.

W każdym razie da się już fajnie grać i skupić na obczajaniu zasad. Jakby ktoś był chętny na sobotę jakąś to można grać w Gralnii Biblioteki Głównej, testowałem we wrześniu.
https://i.postimg.cc/50zJmSmQ/bok.jpg

Offline

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.grhfront.pun.pl www.budownictwowbiis.pun.pl www.seductionpoland.pun.pl www.mythbusters-pogromcy.pun.pl www.tsim.pun.pl