MGF

Forum Mińskiej Gildii Fantastyki


#1 2017-05-17 23:40:59

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1149
Punktów :   

Klaryfikacja zasad: Terraformacja Marsa

Przegrzebuję boardgamegeeka i wychodzi, między innymi, że:
- miasta z kart nie mają bonusowego przyrostu kasy jak za standardowy projekt (co przycięłoby trochę Republikę Tharsis jak graliśmy)
- graliśmy w wersji easy; poprawnie w wersji zaawansowanej z kartami z ery korporacyjnej powinno być bez produkcji wszystkiego na 1, a tylko z tym co daje korporacja (co skłoniłoby do specjalizacji zgodnej z korporacją)
- zarezerwowane pole nie umożliwia np. zalesienia z dala od swoich innych znaczników (tu akurat dobrze było)
- karta Szukanie życia daje 0 albo 3VP (nie pamiętam jak było ostatnio, ale jak ze Szczupakiem grałem to mnożyłem znaczniki, a faktycznie nadmiar ponad 1 nic nie punktuje więcej; karty można nadal używać jako akcji)
- nie można dokładać komuś innemu np. mikrobów
- jest jasna errata do karty Uniwersytetu Marsjańskiego (a dzięki Oposingowi może będę miał kartę na podmianę)

Znalazłem parę zasad nieoficjalnych (wariant solo, kupowanie nowych kart projektów na zasadzie marketu) i 20 nieoficjalnych korpo; jak wydrukuję będzie można wybierać i z nich.

W planach są podobno aż 4 dodatki, najbliższy na jesieni (nowa plansza dwustronna, 5 nowych korpo, 55 kart i mała Wenus do terraformacji dodatkowej).

Offline

#2 2017-05-18 21:53:28

 Jakubus

Bibliotekarz

Skąd: MMz
Zarejestrowany: 2013-02-24
Posty: 430
Punktów :   
WWW

Re: Klaryfikacja zasad: Terraformacja Marsa

Ogmios napisał:

Przegrzebuję boardgamegeeka i wychodzi, między innymi, że:

- graliśmy w wersji easy; poprawnie w wersji zaawansowanej z kartami z ery korporacyjnej powinno być bez produkcji wszystkiego na 1, a tylko z tym co daje korporacja (co skłoniłoby do specjalizacji zgodnej z korporacją)

To nawet energia jest na zero ?  Jeśli wszystko jest na zero na start to obraz gry na początku baaaardzo się zmieni.(mi bardzo utrudniło życie jak mi skasowałeś produkcję energii w pierwszej turze)

Offline

#3 2017-05-19 13:33:12

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1149
Punktów :   

Re: Klaryfikacja zasad: Terraformacja Marsa

Zgadza się. Produkcja jak graliśmy jest w wariancie podstawowym, bez kart projektów z Ery Korporacyjnej (czyli ok. połowy), przeznaczonym dla początkujących graczy/nie mających dużo czasu. Natomiast zaawansowany wariant jest z wszystkimi kartami, ale z produkcjami na zero (przynajmniej WT nadal 20, czyli hajs co turę, bbo mogło być jak w solo, że tylko 14), plus to, co daje korporacja. Przeszkadzajki będą mocniej boleć, gra się wydłuża, draft będzie bardziej pomocny.

Offline

#4 2017-07-03 16:10:50

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1149
Punktów :   

Re: Klaryfikacja zasad: Terraformacja Marsa

Parę klaryfikacji z ostatniej rozgrywki:
Stolica jest miastem (punktuje też za lasy obok i trigeruje efekty);
Robotyzacja (czy jak to się zwało) kopiuje całego boxa z dołu karty (czyli z minusami do produkcji, jeśli są);

Jest już info o pierwszym dodatku:
https://www.boardgamegeek.com/thread/18 … nus/page/1
Dojdzie Wenus ze swoim małym torem, trochę kart, parę nowych symboli na nich, parę korporacji i tytułów. Pojawia się też opcjonalna zasada, że co turę Ziemia sama będzie podnosić któryś z parametrów terraformacji (w tym Wenus); wybiera chyba pierwszy gracz na koniec tury.

A na koniec ranking korporacji
https://www.boardgamegeek.com/thread/16 … figure-out
****
Ranking mało czytelny, podaję wnioski po przeanalizowaniu danych:
Korpo           %win rating komentarz

Najmocniejsze są:
Saturn Systems    14%    *<- trochę mnie zastanawia tak wysoka pozycja; może z draftem comba saturnowe...
Tharsis Rep.    14%    *<- chyba najmocniejszy generator hajsu w grze; słabszy na 5 (walka o pola)
Ecoline           9%    *<- niby tylko 9%, ale * oznacza, że często walczy o pierwsze miejsce; inna sprawa, że najczęściej obrywa z przeszkadzajek...

Solidne
Interplan. Cin.   10%    **
Mining Guild    9%    **

Potencjalnie mocne, ale wrażliwsze na dociąg itp; *** to środek stawki
Thorgate        9%    ***
Credicor        8%    ***
Helion            8%    ***

Znerfione (x oznacza, że jak nie wygrałeś, to będziesz raczej ostatni)
Teractor        5%    ***<-nadaje się jeszcze na 1-3 graczy, ale przy większej ilości pada %
Inventrix        4%    x
PhoboLog        4%    x   <-nieco lepszy od UNMI na 1-3 graczy
UNMI               3%    x   <-nieco lepszy na 4-5 graczy od PhoboLog
Beginner        2%    x   <- tu przewidywalne, bo najczęściej początkujący grają

Potestuję solo te znerfione, może trzeba będzie je podpakować. Ale już widzę, że np. PhoboLog (10 Tyt o wartości +1 i 23M$; czyli w przeliczeniu 63M$ + szansa na urwanie ze zdobytego tytanu po 1M$) może być słabszy od podstawowej korporacji (72M$ w przeliczeniu).

Ostatnio edytowany przez Ogmios (2017-07-03 19:40:57)

Offline

#5 2018-05-13 02:14:11

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1149
Punktów :   

Re: Klaryfikacja zasad: Terraformacja Marsa

Dodrukowałem fanowskie korpo i jest teraz tak ze 3x tyle. Graliśmy też z Knykciem wariant Corporate Greed, gdzie draftuje się 3 korpo z 5 i gra całością: kasa z najlepszego plus wszystkie umiejki i produkcje. Super komba, dłuży się, punktacja tak 150pkt na koniec...
Aha, też przy okazji zauważyłem, że źle graliśmy z oceanami: dostawienie czegoś przy nich nie daje 2 produkcji hajsu  za ocean, a tylko jednorazowo 2MCr .

Offline

#6 2018-11-29 21:46:32

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1149
Punktów :   

Re: Klaryfikacja zasad: Terraformacja Marsa

Skusiłem sie na mini dodatek Preludium. Dochodzi 7 kart projektów i nowa talia 35 kart preludium. Przy wyborze korporacji dostanie się 4 takowe i zatrzyma 2. Od razu się odpalają i coś tam dają.

Trochę może niezbalansowane, bo np. mamy z jednej strony słabawe np. po prostu 21MCr, albo 30MCr na start ale z -2 produkcji hajsu albo produkcja 1 roślinki i możliwość zagrania 1 karty bez wymagań, a z drugiej mocne jak produkcja hajsu plus 6 za -6MCr ( też jest w wersji produkcja plus 4 i +3 MCr), czy produkcje plus 1 hajsu, stali i tytanu.

Jest też 5 nowych ciekawych korporacji:
- Vitor 45MCr, fuunduje za darmo 1 nagrodę i przy zagrywaniu kart z dodatnimi PZ dostaje 3 hajsu
- Robinson Industries 47MCr, 1/turę za 4 hajsu podnosi sobie jedną z najniższych produkcji
- Point Luna 38MCr i prod. tytanu, dobiera kartę za symbol Ziemi na zagrywanych
- Valley Trust 37 MCr, dodatkowa karta preludium z 3 dobranych, zagrywany symbol nauki to -2 kosztu
- Cheung Shing Mars, 44MCr i prod 3 hajsu, karty z symbolem stali tańsze o 2

Trochę też wariantów solo (dobić do 63 WT w 14/12 tur) i projekt standardowy, który chyba będzie można dodać do rozgrywki multiplayerowej: gaz buforowy +1WT za 16 hajsu

Offline

#7 2020-12-02 00:43:46

 Ogmios

Przechodzień

Skąd: Mińsk Mazowiecki
Zarejestrowany: 2013-03-18
Posty: 1149
Punktów :   

Re: Klaryfikacja zasad: Terraformacja Marsa

https://i.imgur.com/WXTGdPp.jpg
Przy okazji Black Weeka powiększyłem kolekcję dodatków do TM o Kolonie, Niepokoje i zestaw kart bodaj #4. Kolonie dodają inne księżyce jako miejsca do wydania naszych kosteczek, rozwijają się co turę samoistnie dając coraz lepsze bonusy z handlu (każdy dostaje flotę handlową). Na początku to słabe, ale po 5-6 etapach mocne, może przepakowane nawet. Niepokoje dodają politykę: można kupować przedstawicieli w Rządzie Światowym, wpływać jaka partia rządzi (co coś tam umożliwia) i może najważniejsze, dochodzą niepokoje, aktywny w turze i widoczny w następnej co będzie. Mogą ostro zamieszać np. -5 kasy za każde miasto na planszy , ale można to nieco niwelować ilością polityków. Na deser co turę każdemu obniża się WT o 1

Czyli w sumie z #4 jakiś tuzin nowych korpo, prawie setka projektów i z godzina dłużej przy graniu z Rządem

Offline

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.husaria-allods.pun.pl www.budownictwo91b7.pun.pl www.pokemon-island.pun.pl www.angel-wars.pun.pl www.weownthenight.pun.pl